Klinische Forschung

Publikationen

Wir möchten Sie an dieser Stelle über die neuesten Erkenntnisse aus der klinischen Forschung informieren. Uns liegt es am Herzen, mit Ihnen die aktuellsten Errungenschaften der Wissenschaft zu teilen.


Radical vaginal trachelectomy: long- term oncologic and fertility outcomes in patients with early cervicalcancer

Christhardt Köhler, Andrea Plaikner, Kathrin Siegler, Hermann Hertel, Kati Hasenbein, Anja Petzel, Melanie Schubert, Jens-Uwe Blohmer, Gerd Böhmer, Claudia Stolte, Simone Marnitz, Nina Mallmann-Gottschalk, Peter Oppelt, Giovanni Favero, Silke Westphalen, Ingke Hagemann, Peter Martus, Achim Schneider

WHAT THIS STUDY ADDS

This is the largest and longest case series of patients undergoing radical vaginal trachelectomy (n=471) with the longest follow- up (median 13 years) reported to date. Disease- free survival (96%) and overall survival (98%) are equivalent to results following radical hysterectomy. Recurrence occurred after a median of 52 months and, in 43% of patients, after 5 years and up to 9 years. Pregnancy rates were high (73%). Despite placement of permanent cerclage during radical vaginal trachelectomy, the rate of preterm delivery (46%) remains a challenge.

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Referenz

Kohler C, et al. Int J Gynecol Cancer 2024;0:1–7. doi:10.1136/ijgc-2024-005274

 

 

 

 

 


 

Fertility sparing therapy in women with lymph node negative cervical cancer >2cm – oncologic and fertility outcomes of neoadjuvant chemotherapy followed by radical vaginal trachelectomy

Andrea Plaikner, Kathrin Siegler, Hermann Hertel, Anna Jacob, Anja Petzel, Melanie Schubert, Jens- Uwe Blohmer, Gerd Böhmer, Simone Marnitz, Volker Ragosch, Christian Domröse, Peter Oppelt, Anne Jülicher, Achim Schneider, Anne Willems, Giovanni Favero, Christhardt Köhler

Highlights

  • Neoadjuvant chemotherapy followed by radical vaginal trachelectomy is a therapeutic option for women seeking motherhood and diagnosed with cervical cancer of more than 2 cm diameter and histopathologically tumor-free lymph nodes
  • Pregnancy rate is 72% and 30% of women had live births with a median newborn weight of 2500 grams
  • Recurrence rate is 11% and death rate 3.7% compared to 3.4% and 2.1% for women undergoing radical vaginal trachelectomy for tumor size not larger than 2 cm 

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Referenz

Int J Gynecol Cancer 2023;0:1–6. doi:10.1136/ijgc-2023-00466


Loop Excision for Precancers of the Uterine Cervix: Local or General Anaesthetic?

Moritz Freisleben, Anja Petzel, Anne Jülicher, Anna Jonas, Janina Betzler, Natalia Choly, Esmira Pashayeva, Jan Porthun, Thomas Welcker, Viola Schneider, Andreas M. Kaufmann, Achim Schneider

Highlights

  • Schlingenexzision in örtlicher Betäubung
  • Hohe Akzeptanz bei Patientinnen 
  • Sollte jeder Patientin als Alternative zur Narkose angeboten werden

Referenz

Geburtshilfe Frauenheilkunde 2023; 1243–1253 DOI: 10.1055/a-2150-0835


Krank gemacht? Wie Gesundheitschecks helfen oder schaden können

In einer Dokumentation des SWR gab Prof. Achim Schneider als Experte Auskunft zu dem zum Thema "Krebsvorsorge". Ab Minute 11:00 erhalten Sie Einblicke in unsere tägliche Arbeit und die Haltung von Prof. Achim Schneider zum Titelthema „Krank gemacht? Wie Gesundheitschecks helfen oder schaden können“.

 

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Laudatio Harald zur Hausen

Der Nobelpreisträger Harald zur Hausen hat mit seinem Team die Bedeutung der humanen Papillomviren (HPV) für die Entstehung ano-genitaler Neoplasien erforscht. Dadurch wurde die Grundlage für die HPV Impfung geschaffen und Erkrankungen wie Gebärmutterhalskrebs und Genitalwarzen werden in absehbarer Zeit nicht mehr vorkommen. Diese Laudatio wurde 2010 anlässlich der Verleihung der Ehrenmitgliedschaft der Berliner Gesellschaft für Gynäkologie und Geburtshilfe gehalten und bringt Ihnen die Meilensteine seiner Beiträge zur HPV Forschung näher. 


Kolposkopie: Können online-Fortbildungen die Ausbildung sinnvoll unterstützen?

Schneider A, Böhmer G, Petzel A et al.

Highlights

  • Hohe Akzeptanz und subjektiver Zugewinn an Wissen bei Teilnehmer*innen
  • Standardisierung und kontinuierliche Reevaluierung von E-learning Modulen notwendig

Referenz

Geburtshilfe Frauenheilkd 2022; 22:472-479. DOI: 10.1055/a-1750-7464


Nachbetreuung von Frauen nach Behandlung von CIN, VIN oder VAIN

Achim Schneider

Highlights

  • Die Nachbetreuung von Frauen mit Zustand nach HSIL von Zervix, Vagina oder Vulva weist deutliche organspezifische Unterschiede auf
  • An der Cervix uteri und Vagina ist die kolposkopische Diagnostik aussagekräftig, an der Vulva dagegen unspezifisch auf Grund der hohen Anzahl von Hauterkrankungen, die es gilt differentialdiagnostisch zu berücksichtigen

  • Die histopathologische Abklärung ist der goldene Standard für die Diagnose der rezidivierenden oder persistierenden Neoplasie

  • Wie bei der primären Therapie gilt es, alles erkrankte Gewebe zu entfernen unter  Schonung von möglichst viel gesundem Gewebe, um die Lebensqualität der Patientin nicht negativ zu beeinflussen

Referenz

gynäkol prax           2017; 42:447-469


Correlation between VITOM® videocolposcopy and histopathology for pathognomonic grading criteria

Korrelation zwischen VITOM Videokolposkopie and Histopathologie für pathognomonische Grading Kriterien

A. Schneider, C. Rakozy, S. Stolte, P. Bothur-Schäfer, H. Rothe, T. Welcker, N. Choly, A. Roesgen, G. Böhmer

Highlights

  • The histo-pathologic correlate of the colposcopic criteria inner border sign, ridge sign, rag sign and cuffed crypt openings is defined and reproduced

  • These four pathognomonic colposcopic criteria are highly associated with CIN 2 or CIN 3

  • 96 % (159 of 166) of CIN 3 with a atypical transformation zone type 1 or 2 present at least one pathognomonic colposcopic criterion

Referenz

Arch Gynecol Obstet           292(6):1361-6; 2015


Clinical relevance of objectifying colposcopy

Klinische Bedeutung der Objektivierung von Kolposkopie

Giuseppe F. Vercellino, Avrim Erdemoglu, Vito Chiantera, Katharina Vasiljeva, Al-Hakeem Malak, Achim Schneider, Gerd Böhmer

Highlights

  • Of the objective colposcopic criteria inner border, ridge sign, cuffed crypt openings and rag sign at least one criterion was present in 90% of CIN 2 or CIN 3

  • The positive likelihood ratio was 26.7 for inner border sign, 8.2 for ridge sign, 3.4 for cuffed crypt openings and 11.3 for rag sign which shows that independent of prevalence of CIN these criteria are highly specific

  • The four pathognomonic colposcopic criteria are clinically superior to any combination of graduating signs such as mosaicism, punctuation, color, border or dynamic of aceto-whitening

Referenz

Arch Gynecol Obstet           291(4):907-15; 2015


Cervical Strip Biopsy for High-Grade Cervical Intraepithelial Lesions: a Valid Alternative to Conventional Punch Technique

Gebärmutterhalsstreifenbiopsie für hochgradige intraepitheliale Läsionen: eine gültige Alternative zur konventionellen Punch-Technik

A. Schneider, K. Wagner, C. Rakozy, C. Stolte, P. Bothur-Schäfer, T. Welcker N. Choly, A. Roesgen, H. Rothe, G. Böhmer

Highlights

  • Targeted strip biopsies allow to diagnose high-grade squamous intraepithelial lesions of the uterine cervix with high accuracy.

  • CIN 2 diagnosed by strip biopsy will result in CIN 3 diagnosed by loop excision in 50% of patients.

  • The pain level on a scale from 0 to 10 is rated on average 0.25 which leads to high patient satisfaction. 

Referenz

Geburtshilfe Frauenheilkd          75(10):1063-1068, 2015           free article


Evidence for disseminated tumor cells in lymphatic vessels afferent to sentinel lymph nodes in patients diagnosed with cervical cancer

Nachweis von disseminierten Tumorzellen in den zum Türwächter-Lymphknoten führenden Lymphgefässen bei Frauen mit Zervixkarzinom

Shadi Younes, Andreas M. Kaufmann, Norman Häfner, Katrin Beer, Lars Jansen, Juliane Sanft, Gita Mall, Susan Koops, Matthias Dürst, Achim Schneider

Highlights

  • Using HPV mRNA as marker it is shown for the first time in patients with cervical cancer that lymphatic vessels contain disseminated tumor cells
  • Thus, the sentinel lymph node concept should include staining of afferent lymphatic vessels

  • It has to be shown if this concept will increase oncologic safety

Referenz

Cancer Rep (Hoboken)           Mar 14;e1366; 2021           free article


Comparison of surgical and pathological parameters after laparoscopic transperitoneal pelvic/para-aortic lymphadenectomies

Vergleich von chirurgischen und pathologischen Parameter nach laparoskopischer transperitonealer Becken- / paraaortale Lymphadenektomien

Anna Jacob, Andrea Plaikner, Achim Schneider,  Giovanni Favero, Roberto Tozzi, Peter Mallmann, Christian Domröse, Peter Martus, Simone Marnitz, Hana Barinoff, Christhardt Kohler

Highlights

  • Safety and feasibility of laparoscopic and para-aortic lymphadenectomy is not impaired by body mass index
  • High volume training may lead to reduced intra-operative complications
  • As new members join a team of gynecologic oncology surgeons, the results may be maintained without a new increase in intra-operative complications

Referenz

Int J Gynecol Cancer            30(11):1798-1802; 2020


Laparoscopic radical hysterectomy with transvaginal closure of vaginal cuff – a multicenter analysis

Klinische Studien, die neue diagnostische und therapeutische Verfahren für HPV assoziierte Veränderungen des unteren Genitaltraktes evaluieren

Christhardt Kohler, Hermann Hertel, Jörg Herrmann, Simone Marnitz, Peter Mallmann, Giovanni Favero, Andrea Plaikner, Peter Martus, Mieczyslaw Gajda, Achim Schneider

Highlights

  • Vaginally-assisted laparoscopic radical hysterectomy was oncologically safe in patients with early cervical cancer in a retrospective analysis
  • Vaginally-assisted  laparoscopic radical hysterectomy avoids the use of a manipulator and potentially prevents tumor spillage
  • Oncologic outcomes of combined vaginal-laparoscopic radical hysterectomy are similar to those of open radical hys-terectomy in the LACC trial

Referenz

Int J Gynecol Cancer           29(5):845-850; 2019

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